čtvrtek 31. května 2018

A.17. Renesance – metafyzika


  • metafyzika přírody a přírodní filosofie, Kusánský, Ficino, Telesio, Fracastoro
  • PL: Hrušovský, Igor. Antológia z diel filozofov. 4. Humanismus a renesancia. Bratislava: Pravda, 1966.
  • SL: Špelda, D. Renesanční a novověká filosofie. Plzeň: Západočeská univerzita, 2009; Burke P.: Italská renesance. Praha 1996.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Metafyzika přírody a přírodní filosofie
Ve středověku byl Platón mezi západními učenci znám velmi málo, znali jen část dialogu Tímaios z komentáře novoplatonika Chalcidia; dialogy Faidón a Menón byly dostupné v překladech od 12. století. Ve Faidónu Platón hovoří o nesmrtelnosti duše, v Tímaiovi pak o stvoření světa; dále byl Platón několikrát s uznáním zmíněn i Augustinem, takže se platónská filosofie stala v renesanci přirozenou a teologicky posvěcenou alternativou té školské, scholastické, aristotelské filosofie.

Humanisté se jím začali zabývat na začátku 15. století, avšak kvůli nedostatku náležité filosofické průpravy si jej cenili zejména kvůli stylistice a příbuznosti s křesťanstvím; podobně jako u aristotelismu přišla zásadní změna s byzantskými učenci. Zatímco na Západě měl hlubokou tradici Aristotelés, na Východě ji měla platónská filosofie, a to i díky blízkosti s byzantskou teologií. Zásadním okamžikem byl koncil ve Ferraře a Florencii, který měl urovnat věroučné spory obou teologií s účelem sjednocení proti Turkovi. Na koncil přijela celá řada byzantských učenců, kteří s sebou přivezli nejen rukopisy, ale i systematické znalosti Platónovy filosofie.

Kusánský (1401 - 1464)
Garfunkel považuje za otce renesančního platonismu právě Kusánského, který má základy vzdělání v náboženskému hnutí nové zbožnosti (klade si za cíl mravní obnovu společnosti skrze rozvíjení hluboce osobní zbožnosti), které bylo již nastavené proti školské scholastice skrze mysticismus. Prošel církevní kariérou, a jeho činnost se zaměřovala na pokusy o reformu církevních mravů a institucí, obnovu jednoty a autority katolické církve a dosažení smíru mezi vyznáními. Účastnil se poselství do Cařihradu, aby dosáhl účasti byzantské církve na ferrarsko-florentském koncilu; vyjednával i s husity. Ve svých dialozích se obrací k laikovi, nevzdělanci, což nepochybně souvisí s jeho proti-scholastickou, proti-univerzitní humanistickou polemikou.
Ústřední otázkou jeho filosofie je problém vztahu boha a světa – proti racionalistickému výkladu Akvinského staví koncepci učené nevědomosti. Ta označuje nemožnost vyjádření plnosti poznání scholastickou terminologií, formální logikou, a rozpornost samotného procesu poznání. Filosof musí při kladení a řešení otázek světa a boha vycházet ze své nevědomosti, nesouměřitelnosti předmětů poznání a pojmů, určení, vzhledem k předmětu používaných. Jde o odvrat od pozitivní teologie – jedině možné postižení boha a světa je v apofatické, negativní teologii.
Boha pojímá Kusánský především jako filosofický koncept a v jeho pojetí navazuje na novoplatoniky a Pseudo-Dionýsia Aeropagítu. Odvrací se tak od náboženské personifikace a antropomorfizace představ o bohu; důrazně tak odlišuje boha kultu a boha filosofie. V traktátu O ne-jiném dále odlišuje jazyk bible a jazyk filosofie, a označuje druhý za přesnější. Otázku vztahu boha a světa tak klade spíše jako filosofický problém – chce postihnout konečný svět ve vztahu k nekonečné podstatě. Klade boha jako nejvyšší princip bytí a poznání všeho a označuje jej právě jako ne-jiné, což je právě tím nejplnějším negativním určením boha: není ani substancí, ani jsoucnem, jedním, něčím jiným, nejsoucnem, ničím. Je ve všem, ačkoli není nic ze všeho. Odmítá tak dualistické pojetí světa a boha – svět je v bohu obsažen, bůh je vše ve všem; tíhne tím k mystickému panteismu.
Přechod od boha ke světu je u Kusánského označen jako rozvinutí toho, co je v bohu obsaženo v zavinuté podobě (explicatio-complicatio); vyhýbá se tím novoplatonské emanaci, čímž mizí i moment sestupu vyššího na nižší – zánik hierarchického pojetí bytí. U Kusánského jde o seberozvinutí absolutna. Svět je tedy jednota, božský prvopočátek však nenachází vyčerpání ve ztělesnění ve světě přírody; žádná stvořená věc není aktuálně vším, čím může být – bůh je naproti tomu vše, ale v zavinuté podobě. Je-li bůh vše ve všem, ale v zavinuté podobě, pak toto vše po svém rozvinutí je v rozvinuté podobě stvořený svět. Vše je bůh, ale bůh není vše.
Božská podstata však ve světě rozvinuta není, a tudíž není ani poznatelná, jelikož přírodní a božský princip nejsou totožné, ani není přírodním principem vyčerpán. Tvoření tak není ani časově omezené, samo stvoření je totiž bytím boha, a to je věčností; a vedle toho ani akt stvoření není časově omezený, a není stvořením z ničeho – je projevem nutnosti obsažené v bohu, a nikoli projevem božské vůle. Bůh stvořil svět proto, že to byla absolutně největší nevyhnutelnost.
V rámci jeho kosmologie je důsledkem přítomnosti boha ve všem zbavení teologického základu geocentrismu: nikoli Země, ale bůh je středem všeho = Země ani stálice tedy nejsou nehybné. Jinou koncepci pohybu nebeských těles ale nenavrhl. Avšak ani nešlo o spekulaci: pracoval na zpřesnění astronomických tabulek a údajů o pohybu nebeských těles; dokonce vyjádřil domněnku, že pohyby planet jsou kruhové.
Vzhledem k rozbití hierarchické představy o světě, absenci sestupu božího do nižšího, hmotného stupně bytí, chápe kosmos jako projev neomezené boží moci, pročež považuje svět za nejkrásnější boží výtvor, a ani porušitelnost věcí na Zemi není účinný argument proti jeho ušlechtilosti. Krása světa se projevuje v univerzálním spojení všeho jsoucího, a odhaluje vnitřní řád stvoření. Bůh použil aritmetiky, geometrie a hudby a astronomie při stvoření světa – a těchto umění užívá i člověk při jeho prozkoumávání. Harmonie světa se odráží v člověku, nejvznešenějším a nejvýznamnějším ze stvoření, ježto je mu souzeno poznat boha a svět.
Za nejvyšší boží dílo považuje Kusánský lidskou přirozenost. Zahrnuje intelektuální a smyslovou složku, a vše v sobě spojuje; projevuje se v ní vztah zavinutého v bohu a rozvinutého ve světě, a v důsledku může povznesením dosáhnout nejvyššího stupně, božskosti (Kristus) = člověk obecně je mikrokosmem, lidským bohem.

Otázka je na metafyziku: sem by měla patřit i Kontrakce (každé jsoucno v sobě zahrnuje kontrahované veškerenstvo; tj. jeho zmenšený obraz). Jednotlivé věci pak transformují univerzum na základě svého bytí. Univerzum je síť relací, kde každé relatum obsahuje kontrahované univerzum způsobem vlastním jeho existenci.

Ficino (1433 - 1499)
V roce 1456 se začal učit řecky a roku 1462 ho vévoda Cosimo Medicejský pověřil překladem Platónových dialogů; na překladu pracoval až do konce šedesátých let a závěrem bylo vydání Platonis omnia opera v roce 1484; jeho překlad se používal až do 19. století. Kromě toho přeložil i Plotínovy Enneady a spisy pozdních novoplatoniků (Iamblichos, Proklos, Porfyrios, Senesius). Vedle toho psal i komentáře k Platónově Timaiovi, Filébovi, Parmenidovi a Symposiu, kde rozvíjí platonskou teorii lásky, čehož je výsledkem spis De Amore z roku 1469. Nejvýznamnějším spisem je Platónská teologie: O nesmrtelnosti duše (1469-74); nejpopulárnější byl však spis o medicíně: Tři knihy o životě z roku 1489.
Ficinova zásluha o rozšíření platonské filosofie na Západě však nespočívala pouze v překladech a komentářích. V Platónské teologii předložil platonismus v systematické a christianizované podobě, čímž změnil humanistickou recepci Platóna – namísto etika jako hlubokého metafyzika. Fakticky ale vychází spíše z novoplatonického chápání.
V důsledku se tak ve Ficinově verzi platonismu objevuje schéma vzestupu a sestupu, pět hypostazí (látka, kvalita, duše, andělé, bůh) – pět, aby duše měla privilegované místo, aby byla poutem držícím řád jsoucího pohromadě.
Hlavní téma Platónské teologie je sice nesmrtelnost duše a důkazy s ní spojené, ale tato problematika se od začátku úzce pojí s dalším důležitým motivem jeho učení: s výstupem duše k bohu. V souladu s novoplatonismem je čtenář vyzván k opuštění tělesného světa, aby jeho očištěná duše mohla vystoupit do inteligibilního světa a získat tak dokonalejší vědění a vystoupat k bohu. Vrcholem je bezprostřední nazírání boha, kontemplace, která je jediným oprávněným cílem života. Za života se povede jen několika vyvoleným, většina toho dosáhne až po smrti – a proto musí Ficino trvat na nesmrtelnosti duše, jinak by eticko-antropologický ideál návratu ztratil na přesvědčivosti.
Ficino měl však širší záběr: podává i praktické rady ohledně péče o tělo, jelikož byl přesvědčen, že k podání myšlenkového výkonu je třeba mimo askezi mít i zdravé tělo – v něm dlí zdravý duch. O tom pojednávají Tři knihy, které jsou určeny především učencům. Obírá se dobovou naukou o tělesných šťávách a jejich regulací dietami apod., prodloužením života a ve třetí knize přirozenou magií. Na rozdíl od démonické magie má tato za cíl užívat přirozených sil v přírodě.
Přirozená magie díla De vita ovlivnila řadu dalších renesančních pojednání o magii – mezi nejslavnější patří hlavní zakázané kompendium démonické magie Okultní filosofie Agrippy z Nettesheimu; vedle toho přirozenou magií prodchnuté Magia naturalis Giambattisty della Porty, na něž navazuje Thomasso de Campanella ve spisu O smyslu věcí a magii, jehož čtvrtá část o magii pojednává. Démonická i přirozená magie ztratily na vlivu v 17. století, zejména po výstupech teologů proti nim, za zmínku stojí dílo Martina Del Ria Šest knih rozprav o magii, kde na tisíci stranách označuje Agrippu a další zmíněné jednoznačně jako ateisty a heretiky. Další vliv měl pak rozvoj nové filosofie a vědy, který přinesl zcela jiné pojetí přírodního řádu, než skrze skryté a tajemné síly – nastoupil odkouzlený svět atomů, pohybujících se v prostoru a utvářejících skutečnost.
Přírodní filosofie

Přírodní filosofie se stává určujícím proudem filosofického myšlení v závěru renesance; tehdejší myslitelé pojednávají o kosmu a člověku z hlediska autonomie přírody, mimo rámec teologie a scholastiky. Využívá celé antické dědictví, především pak filosofii předsokratiků, ale i platonismus a aristotelismus; v rámci středověku se obrací k averroistickým a novoplatonským panteistickým proudům. Snaží se vytvořit nový obraz světa na základě úspěchů přírodních věd formovaných v opozici ke scholastice, a aktuálních společenských potřeb; tento obraz je osvobozen nejen od autority scholastické teologie, ale i humanistické knižní učenosti. Metoda je založena na zkoumání přírody, vycházejícím z jejích vlastních principů, nezávisle na mimopřírodních a nadpřirozených zásazích.

Telesio (1509 - 1588)
Znalost klasického dědictví, studium filosofie a medicíny u Telesia vedly k odcizení se scholastické tradici. V dalším vývoji byl ovlivněn účastí v akademiích, tj. volných učených sdruženích, kde se rodila nová experimentální přírodověda. Výsledkem byl přírodně-filosofický systém vypracovaný v díle O přírodě podle jejích vlastních principů. Jak napovídá název, z analýzy se vylučuje bezprostřední božské zasahování a Telesio si dává záležet na vysvětlení, že absence boha je způsobena východisky smyslů a zkušenosti. Odmítá teologii jako cestu poznání boha – je nepřístupná rozumu a smyslům, poznání odkládá do mimo-pozemské existence. U Telesia se filosofie osvobozuje od teologie a jejích věroučných problémů.
Výzva k východisku vlastních principů se odvíjí od Telesiova odporu jakékoli formě dokazování autoritou: filosofie jako zkoumání přírody musí být založena na jí přiměřených nástrojích, rozumu a smyslové zkušenosti. Proto nelze její principy lovit v bibli, dílech komentátorů či spekulacích filosofie samotné. Lidské vědění může dosáhnout vrcholu pouze, pokud přezkoumá smyslově odhalené a rozumem vyvozené podle skutečných vlastností vnímatelného.
Za kýžené principy pak Telesio považuje hmotu (tělesnou hmotu, čímž je zdůrazněn rozdíl oproti scholastické ne-hmotě) a netělesné činné síly: teplo a chlad. A přestože se o nich hovoří oddělené, všechny tři principy existují pouze v nerozlučné jednotě; ani jednomu nepřísluší název substance – substancí jsou jen společně. Hmota dává věcem tělesnost, teplo a chlad vlastnosti a formy; hmota je věčná a nepomíjivá, neustále přebývající ve věcech, nehybná a jakoby mrtvá, neviditelná. Činné principy spolu bojují o vládu nad hmotou a jsou netělesné, pročež nemohou existovat o sobě – potřebují ke své existenci hmotu, ze které se skládají všechny podstaty. Tyto principy mění polohu a stav hmoty, ale neničí její přirozenost ani vlastnosti a nedávají vzniknout nové přirozenosti.
Boj protikladných principů se projevuje v protikladu dvou základních těles: nebe (teplý princip) a Země (chladný p.). Kladení obou aspektů téže materiální substance (kontra Aristotelés) proti sobě pak mělo osvětlovat geocentrické schéma. Telesio tak vyhlašuje fyzickou stejnorodost vesmíru; rozvíjí tezi o stejnorodosti prostoru odporujíc peripatetickému učení o přirozených místech. Trvá na existenci prázdna, které chápe jako prostor tvořící jakousi schránku a odlišující se od těles, která jej vyplňují – je podmínkou existence věcí, jejich přijímatelem, který je na nich nezávislý a neustále se sebou totožný. Je zcela netělesný, není schopen působení, ale pouze přijímání těles. Přesto mezi věcmi a prostorem není ani shoda, ani rozdíl či protiklad; natolik se od věcí liší, a proto je v kterékoli své části připraven věci přijmou, je místem všech věcí. Toto učení razilo cestu nové kosmologii.
Dále sice souhlasí s Aristotelem, že vnímání času je spojeno s pohybem, ale odmítá jeho tezi, že bez pohybu či změny čas neexistuje. Pro Telesia je hlavní objektivita času, tj. že čas nezávisí na pohybu, ale existuje o sobě a má všechny vlastnosti od sebe. Proti pojmu času jako míry staví určení času jako podmínky existence a pohybu samostatných těles, tedy jako objektivního trvání, ve kterém se děje každý pohyb a změna.
Principem samopohybu, naproti aristotelskému pohybu od jiného, je teplo jako jedna z netělesných sil univerza. To je příčinou pohybu v sublunární i supralunární sféře, a nebeská tělesa se pohybují z vlastní podstaty právě proto, že jsou žhavá. Pohyb je tak činnost vlastní ohni, a hypotéza nehybného hybatele je nadbytečná. To vedlo k zásadní revizi vztahu boha a světa: Telesio uznával pouze akt stvoření a vykázal boha za hranici fyzikálního světa. Nechal tak boha svět stvořit, opatřit jej silami, a dál boha zapotřebí není – příroda je nadále autonomní. Bůh by nestvořil takový svět, který by potřeboval neustálé zásahy.
S pomocí svých principů vysvětluje Telesio i život a vědomí. Teplo jako činný princip je příčinou životního principu ve všech živých bytostech; nazývá jej životním nebo přírodním duchem; pojem ducha (spiritus) má původ ve středověké medicíně, kde indikuje přírodní původ. Označuje nejjemnější materiální substanci, která živočichovi dává schopnost poznání a pohybu, a určuje všechny životní funkce; duch je obsažen v samotné podstatě živých bytostí, vychází ze semene, v živočichu pociťuje, řídí jej. Telesiovo učení o životním duchu zdůrazňuje jednotu veškeré živé přírody včetně člověka; rozdíl mezi duchem člověka a zvířete spočívá pouze v jemnosti, teple, ušlechtilosti. Těla jsou naopak z totožných částí a jsou obdařena stejnými schopnostmi životosprávy.
Rozumová duše je ve svých činnostech vázána na hmotu, na lidské tělo, a je podřízena působení ducha, jemuž se všechny duševní funkce předávají; závislostí na těle se rozumová duše stává poněkud tělesnou. A to i proto, že se lidé v duševně liší, a to zřejmě v důsledku přirozenosti, velikosti a formy těla (hlavy a mozku). Telesio odmítá dělení duše na části dle jejich schopností a trvá na její substanciální jednotě; základním střediskem ducha je mozek.

Jeho teorie poznání je důsledně senzualistická: základem všech poznatků o věcech jsou smyslové vjemy, které jsou také hlavním nástrojem poznání. Všechny ostatní duševní schopnosti, tj. představivost, usuzování, jsou na nich nejen založeny, ale i jimi určovány. Při smyslovém vnímání duch vnímá bezprostředně či skrze vzduch vnější působení, které vychází buď z vnějšího světa, nebo z vnitřních, vlastních změn ducha. Intelektuální poznání pak vzniká hodnocením smyslových údajů; smyslové vnímání má i nezbytnou schopnost zobecnění, a je nejdokonalejším způsobem poznání prostým omylů. Všechny vědy jsou na smyslovém vnímání založeny a vycházejí z bezprostřední zkušenosti; jedině to jim zajišťuje spolehlivost a jistotu poznání.


Fracastoro (1478 - 1553)
Fracastoro byl lékař, astronom atp., vycházející z atomistického pojetí univerza. Jeho hlavními dvěma tématy jsou úvahy o nakažlivosti chorob, a od nich přechází k teorii poznání. Vychází od studia syfilidu, kdy uvažuje o možnosti přenosu jeho částic a vzájemném působení. Popisuje kontaktní choroby; jeho chápání epidemií a nákazy vůbec je předznamenáním koncepce mikroorganické výměny. Důležitým pojmem je contagium, který s pomocí vztahů sympatie/antipatie vysvětluje původ chorob a vzájemné působení těl nemocných na dálku.
Analogií mezi přenosem částeček chorob a smyslovým vnímáním se dostává na pole teorie poznání: korpuskuly z těl předmětů vnikají do lidské duše. Zde je jejich obsah zpracován a je učiněn srozumitelným – subnotován. Poznání přírody je tak aktivní spojování pozorovaného do myšlenkové jednoty – duch jako aktivní a smyslová data jako pasivní principy poznání. Svět tedy není tvořen věcmi, ale daty, obrazy, reprezentacemi věcí, jejichž reprezentování je uskutečněno v mysli. Poznání je pak představení skrze smyslové symboly (species). Fracastoro se totiž ptá, jak vzniká obecný pojem: v odpovědi zavádí hierarchii duševních schopností, na jehož vrcholu stojí Já, které vede vnitřní pud utřídění vjemu.
V tomto středním postavení je u Fracastora spřízněna s moderním pojmem asociace. Nepřísluší jí již pouhá reprodukce dosud daných počitků, nýbrž předpokládá se spolupůsobení při prvním uskutečnění (realizaci) obsahu vnímání. Bez schopnosti roztřídění (ozvláštnění), bez schopnosti sukcesivní apercepce a vypracování jednotlivých momentů celého komplexu, by nebyla první „surovina představ“ pochopitelná. Toto spojování a oddělování tvoří základní rysy myšlení a dá se dokázat i v jeho nejvyšších formách a výkonech. Tento proces lze chápat jako vysvětlení vzniku obecných pojmů.

K vysvětlení vzniku obecných pojmů je zapotřebí vyjasnit, že základními rysy myšlení jsou spojování a oddělování. Tato schopnost roztřídění (sukcesivní apercepce) a zpracování jednotlivých momentů vjemu umožňuje pochopitelnost asociativně vytvořených představ. Asociace není pouhá mechanická reprodukce, ale spolupůsobí na uskutečnění (subnotaci) obsahu vnímání. Obecný pojem je tedy výsledkem přijetí, roztřídění, uskutečnění a asociativního připojení vjemu k subnotované představě. 


První čtyři věty
Filosofy, kteří se v renesanci zabývali metafyzikou, je možné rozdělit do dvou skupin. Na ty, u nichž převažuje vliv platonismu. Sem patří Kusánský (rozvinutí, zavinutí, kontrakce) a Ficino (novoplatonismus).

Druhá skupina filosofů vytváří vlastní přírodní filosofii, která je ovlivněna celou předchozí tradicí. Sem patří Telesio (smysly, teplo a chlad) a Fracastoro (korpuskuly, subnotace, asociace).

Žádné komentáře:

Okomentovat