- typologie
věd a její kritéria
- logika
jako nástroj poznání
- problémy
metafyziky – οὐσία, forma a látka, možnost a skutečnost, první nehybný
hybatel
- cíle
a vzájemný vztah etiky a politiky
- PL: Metafyzika VI
1, VII 1-3, VIII 1-2, IX 6-8, XII 6, 7, 9 (26 s.); Etika NíkomachovaI
1, VI 3-4 (5 s.).
- SL: http://www.phil.muni.cz/fil/antika/ (téma 10), (zvláště oddíly “Metafyzika” a “Ontologie”)
Typologie věd a její kritéria
Kritériem jednotlivých druhů věd je jejich cíl: teoretické
mají pozorování (theoria) a pravdu (alétheia); praktické jednání a dobro, o
které jednáním usilujeme; poietické pak výsledné dílo. Tím Aristotelés vyvozuje
obecné celky. Druhé kritérium, rozlišující jednotlivé vědy od sebe v rámci
těchto celků, je předmět vědy. Všechny tři oblasti věd jsou spojeny
s Aristotelovým pozorováním lidské přirozenosti: zvídavosti, dobra,
napodobování.
Teoretické vědy
se obírají pravidelnými či věčnými skutečnostmi, takže jsou jejich výsledky
přesné a nutné. Zároveň jde o nejsvobodnější vědy, jelikož se zde usiluje o
vědění pro vědění samotné. Jejich cílem je vědění, pravda a pozorování;
předmětem se jednotlivé vědy liší následovně:
-
Odloučený předmět v pohybu = fyzika.
-
Neměnný (nehybný), věčný a neexistující o sobě
(neodloučený) = matematika.
-
Neměnný (nehybný) a odloučený = první filosofie, teologie.
Praktické vědy se
obírají lidským dobrem a zlem, ale jelikož se týkají jednotlivých situací a
událostí, není v nich nutné poznání možné. V rámci otázky správného
jednání jsou tedy stanovována jen obecná pravidla, která jsou zohledňována
směrem ke kontextu situace jednajícího. Cílem praktických věd je tedy jednání
na základě vědění za účelem dosažení dobra. Vnitřní dělení jednotlivých věd
odpovídá hierarchii dobra:
-
Dobro jedince = etika.
-
Dobro celku, obce (nadřazené jedinci) = politika.
-
Mimoto jsou do praktických věd počítány vědy
obírající se částečnými dobry: vojevůdcovství,
nauka o hospodářství, rétorika (rovněž podřazeny politice).
Poietické vědy
tvoří nejširší skupinu, jelikož jejich obecným cílem je vyrobit věc na základě
určité znalosti, jde o umění (techné) v pravém slova smyslu. Věcí může být
myšlena jak báseň, tak zdraví či dům, takže sem spadají jak básnictví, tak
lékařství a stavitelství. Vedle toho se jedná o skupinu věd nejdůležitějších
pro život, a zároveň nejméně svobodných – řízených účelem.
Dělení Aristotelových spisů
1.Logické
– souhrnně Organon (Kategorie, O vyjadřování, Topiky, První a druhé analytiky)
2.Prirodni
filosofie a psychologie (Fyzika, O nebi, O vzniku a zániku)
3.Metafyzika
(název pochází od Andronika Rhodského)
4.Etika
a politika (Etika Níkomachova, Politika, Athénská ústava)
5.Poetika
a rétorika
Logika jako nástroj poznání
Rozvoj nástroje logiky vychází od izolovaných slov. To, jakým způsobem jsou v jazyce vyjádřeny jednotlivé úrovně skutečnosti, je předmětem spisku Kategorie. Kategorie vyjadřují ontologickou strukturu používaných slov: nejvýše stojí podstata (οὐσία), kvantita, kvalita, vztah, místo, čas, poloha, vlastnictví, činnost a nejníže trpnost. (Člověk/Sókratés jeden, ožralý a veselejší (než kdy jindy), ve vězení včera seděl, měl kalich a hltal, (protože věděl), že bude sněden.) Nejdůležitější je podstata/jsoucnost, jejímž jedním z kritérií je nebýt v ničem jiném, tj. být o sobě.
Rozvoj nástroje logiky vychází od izolovaných slov. To, jakým způsobem jsou v jazyce vyjádřeny jednotlivé úrovně skutečnosti, je předmětem spisku Kategorie. Kategorie vyjadřují ontologickou strukturu používaných slov: nejvýše stojí podstata (οὐσία), kvantita, kvalita, vztah, místo, čas, poloha, vlastnictví, činnost a nejníže trpnost. (Člověk/Sókratés jeden, ožralý a veselejší (než kdy jindy), ve vězení včera seděl, měl kalich a hltal, (protože věděl), že bude sněden.) Nejdůležitější je podstata/jsoucnost, jejímž jedním z kritérií je nebýt v ničem jiném, tj. být o sobě.
Aristotelovo pojetí vědění obsahuje nutně pravdivé
poznatky. Za vědění lze pak prohlásit takový soubor poznatků, který
obsahuje znalosti příčiny, získává se důkazem (vědeckým
sylogismem), a je nutný (nemůže být
jinak – týká se pouze obecného). Vědecký sylogismus musí vycházet
z premis: nutně pravdivých, prvních a bezprostředních (nepotřebují
dokazovat), známějších a dřívějších, a které jsou příčinou závěru. S tím
se ovšem pojí problém, jak takové premisy získat? = problém počátků dokazování.
Takové počátky má poskytovat smyslové vnímání, získáváme je
indukcí. Jednotliviny totiž vnímáme neustále, díky paměti se nám v duši
uchovávají a z vjemů podobných jednotlivin se ustavuje obecné. Podobnosti
jsou dány druhovou identitou jednotlivin a jejich ustálením vzniká prací rozumu
pojem. (Jak to rozum
dělá? Vysvětlení ve spisu O duši
hovoří o součinnosti částí rozumu: praktické a poietické.) A jakmile
máme obecné pojmy, jejich definicí a klasifikací dostáváme premisy pro
sylogismus.
Petrželka: „Celý proces získávání vědění lze obecně
a schematicky znázornit takto:
- Mnoho
smyslových vjemů → obecné druhy v duši.
- Práce
s obecnými druhy → obecné rody→ nadřazené rody → ... → kategorie (= nejobecnější
rody).
- Uchopení
obecných pojmů — definice „primitivních pojmů“.
- Vztahy
mezi obecnými pojmy — axiómy.
- Sylogistická
dedukce z axiómů.“
Problémy metafyziky – οὐσία, forma a látka, možnost a skutečnost, první nehybný hybatel
Οὐσία, forma a látka
Δύναμις a ἐνέργεια
První nehybný hybatel
Podstatou první filosofie je hledání příčin (αἰτία; pro
Aristotela jde o synonymum s vědeckým zkoumáním); u každé věci nachází
čtyři příčiny/způsoby výkladu: formální (bytnost, podstata), látkovou (podklad, substrát),
účinnou (počátek
pohybu), účelovou (cíl,
dobro, účel). S ohledem na tuto klasifikaci sleduje předchozí
dějiny filosofie.
Οὐσία, forma a látka
Co je základem jsoucna – podstatou – k čemu podstata
náleží? Jsoucnost se připisuje všemu = všechno nějak je, takže půjde o něco
prvního, před vším ostatním. Zároveň půjde o něco odlučitelného, přinejmenším
skrze myšlení (barva x
pes – barva je vždy barvou něčeho, pes existuje sám, a proto je podstatou). Aristotelés
okamžitě nabízí odpověď: podstatou jsou zvířata, rostliny, prvky a jejich
složeniny, nebe, hvězdy, Slunce. Jelikož se však pohybujeme na poli
nejobecnější vědy, první filosofie, je třeba podat obecnou odpověď.
Z možných kandidátů (bytnost, obecno, rod, podmět) vybírá
Aristotelés podmět, za který je označována látka (ὕλη) a tvar (μορφή), nebo to,
co je z obou složené (kov, Rhodský kolos, socha).
-
Obecné je společné – náleží více věcem = pokud
by více jednotlivin sdílelo jednu podstatu, byly by jednou věcí.
-
Rod je vyšší úrovní obecnosti.
-
Látka není odloučená a jednotlivá = je neurčitá,
a tudíž neodlučitelná od tvaru.
-
Celek obou je odlučitelný, ale složený = nemůže
být první, protože skladu něco předchází.
Určujícím momentem věci je to, co činí její látku konkrétní,
tedy forma, bytnost – tvar, který se zároveň stává hlavní příčinou věcí. Látka
zůstává podkladem pro jakoukoli změnu a vznik.
„... jde o otázku, proč látka je tak a tak.
Například, otázka může být ‚Proč toto zde je dům?‘ (a odpověď je ‚Protože
jim náleží to, co znamená být domem [ὃ ἦν οἰκίᾳ εἶναι — tj. bytnost domu].‘) ... Hledáme tedy
příčinu, jíž je látka tak a tak, tj. formu. A to je οὐσία.“
A proti námitce, že tvar přeci není něčím odloučeným od
látky, argumentuje Aristotelés tím, že je přeci pojmově odlučitelný –
v definici. Počátkem jsoucna — οὐσία — jsou tedy
formy, jež dávají věcem identitu. Aby však byla dodržena také podmínka
individuálnosti οὐσία, musíme předpokládat, že
, tedy Sókratés Sókratovu formu člověka,
Platón odlišnou formu Platónovu.
Δύναμις a ἐνέργεια
Aristotelés navazuje
na elejské úvahy a vysvětluje vznik tak, že elejská námitka vůči vznikání
z nejsoucna padá. Tvrdí, že každé změně předcházejí určité předpoklady:
semeno, půda, voda. V okamžiku jejich existence rostlina může
vyrůst, a svým způsobem již existuje. Růstem rostliny se objevuje něco dříve
nejsoucího, ale vyrůstajícího ze jsoucna. Uskutečnění možnosti (toho, co už
dříve bylo možné) nenarušuje elejskou tezi nemožnosti vzniku jsoucna
z nejsoucna.
Změna stojí na
věčnosti jsoucna – látky jako substrátu – které přijímá různá určení jemu dříve
chybějící (στέρησις, zbavenost).
Látka je tedy možností, tvar skutečností; látka bez tvaru je ničím = příčinou
skutečnosti je k látce přicházející a určující forma. Dichotomie možnost –
skutečnost je naznačena v: spící – bdící, znalec stavitelství – právě stavějící
apod.
Typicky řecké
hierarchické odlišování vyššího, dřívějšího, a nižšího, novějšího, se
v Aristotelově myšlení vykazuje jako předchůdnost skutečnosti před
možností. Skutečnost je dřívější:
-
z pojmu: stavitel je ten, kdo je v možnosti
stavět, jeho pojem je odvozen od činnosti, skutečnosti.
-
z podstaty: jsoucnost je tvarem, formou, a forma je
skutečností = skutečnost je cílem, možnost cestou k němu, takže bez cíle
není cesta, bez účelu dění – účel je dřívější nežli směřování k němu
-
z času: možnost nemůže být předchozí skutečnosti tak,
jako rostlina nemůže vyrůst bez semena; samotná možnost cihel a trámů bez
skutečnosti, stavitele, zůstane možností. V zabránění regresu ad infinitum
dospívá prvního nehybného hybatele.
První nehybný hybatel
Podstatnou vlastností
možnosti je, že nemusí nastat – pokud by na počátku všeho stála možnost, vzniká
otázka, proč vůbec někdy něco vzniklo? V kontextu zkoumání podstaty hledá
Aristotelés první příčinu, která nebyla možností = čistou skutečnost, formu bez
látky, nehybné pohybující.
Nehybné, dle 7.
kapitoly 12. knihy Metafyziky, může pohybovat jako účel, milovaný
předmět, jako předmět žádosti a myšlení. Milujeme a žádáme
si dobré, přesněji žádáme si to, o čem si myslíme, že je to dobré, tedy:
myšlení je počátkem žádosti. Z hlediska myšlení (rozumu) bude prvním
a nejvyšším předmětem to, co je reálně prvotní — skutečná
a jednoduchá οὐσία. První bude také nejvíce žádoucí – tedy účel či dobro o
sobě. Účel je tedy předmětem jak žádosti, tak myšlení a pohybuje tím, že
si jej všechno žádá a touží po něm.
„Tedy
celá příroda skrze svou touhu po dobru je ovládána prvním hybatelem.
Dospěli jsme do ústředního bodu Aristotelova teleologického
výkladu — pokud bychom odmítli tvrzení, že vše v přírodě se děje
za nějakým účelem (jako je odmítla moderní přírodní věda), Aristotelův
výklad by nedokázal odůvodnit existenci pohybu.“
Jaké vlastnosti činí
nehybného hybatele nejvyšším dobrem a účelem?
-
Je
myšlením o sobě
-
Věčný a
v nejlepším stavu – neustále myslí.
o
Přesah do
etiky: myšlení/rozumová činnost je nejlepším možným způsobem života.
§ Odvození cíle a smyslu života ze smyslu a účelu
kosmu.
-
Předmětem
myšlení hybatele musí být nejvyšší předmět – myslí sám sebe = „jeho
myšlení je myšlením myšlení“.
Cíle a vzájemný vztah etiky a politiky
Praktické vědění uvažuje jako předmět jednání, a jako cíl
dosažení dobra, ctnostného života. Jelikož jde tedy o praktický cíl, obecné
výpovědi jsou nahrazeny částečnými, které jsou v této oblasti pravdivější,
ačkoli méně přesné; vždy je třeba hledět k tomu, co je v daném
kontextu vhodné. V etice se to projevuje uskutečňováním ctnostného
jednání. Ctnosti jsou dokonalosti nerozumné složky duše, středy mezi špatnými
krajnostmi (protivami). Být štědrý znamená vystihnout střed mezi lakomstvím
a marnotratností. Vystižení středu musí učinit každý sám po zvážení všech
dostupných okolností.
Hledání blaženosti spočívá v nalezení toho, co je
každému přirozeně vlastní – u člověka se bude jednat především o rozumový život
– teoretická činnost. Rozum je v člověku něčím božským, a naplněním se
teoretický život stává životem božským. V nejvyšším praktickém vědění je
třeba klást důraz na něco jiného. Člověk totiž přirozeně žije v obci, a
aby se mu v ní dobře dařilo, musí se dařit právě obci – dobro jedince je
podřízeno a odvozeno od dobra obce. Ideální je pak mezi blahem obce a jedince nerozlišovat.
Proto Aristotelés spojuje blaženost se správou obecních záležitostí –
politikou.
„Ale není nutno, aby ten, kdo je činný, byl činný vzhledem
k jiným..., ani aby prakticky činné bylo jen myšlení, které přihlíží
k výsledku jednání, nýbrž praktický význam v mnohem větší míře mají
rozjímání a myšlenky (θεωρίαι καὶ διανοήσεις), které mají účel samy
v sobě a jsou samy pro sebe. Neboť blaho jest účelem (τέλος),
tedy i jakousi činností (πρᾶξις); také nejvíce činnými nazýváme ty,
kteří svým myšlením vedou a řídí i zevnější činnosti.“
Cíle etiky a politiky se tak setkávají v hledání dobra
a blaženosti: ctnostný život jako dobro jedince je prostředkem
k blaženosti celku jako dobra obce.
První čtyři věty
Jednota Aristotelových textů spočívá v pečlivě a přesně vymezeném předmětu a každý spis se vyčerpávajícím způsobem věnuje jednomu tématu. Aristotelovi bylo také jasné, že tolik různých témat a disciplín si vyžaduje určité uspořádání podle příbuznosti obsahu či metodologie. Proto všechno vědění uspořádal do jednoho systému. Aristotelův výklad je systematický a metodický.
Jednota Aristotelových textů spočívá v pečlivě a přesně vymezeném předmětu a každý spis se vyčerpávajícím způsobem věnuje jednomu tématu. Aristotelovi bylo také jasné, že tolik různých témat a disciplín si vyžaduje určité uspořádání podle příbuznosti obsahu či metodologie. Proto všechno vědění uspořádal do jednoho systému. Aristotelův výklad je systematický a metodický.
Žádné komentáře:
Okomentovat