- vztah
novoplatóniků k Platónovu dílu
- novoplatónismus
ve vztahu ke křesťanskému myšlení (Plótínos, Proklos, Pseudo-Dionýsios
Areopagítés)
- Boëthius
v tradici řecké filosofie a v tradici křesťanského myšlení
- PL:
Plótínos, O klidu, Petr Rezek, Praha 1997, (s. 9-165 [asi 75 s.
A6]) neboBoëthius, Filosofie utěšitelka, III. kniha (54 s.).
- SL: /do/rect/el/estud/ff/ps10/phil/web/novoPaL.html; /do/rect/el/estud/ff/ps10/phil/web/zPaL.html
Novoplatonismu předcházejí myslitelé z proudu středoplatonismu a novopýthagorejství. V rámci první tradice se navazuje na pozdního Platóna, stvořitelský mýtus z Tímaia a starou Akademii. Středoplatonismus v postavách Antiocha z Askalónu (výzva k návratu ke starým), Eudóra z Alexandrie (explicitní návrat k Platónovi) a Apuleia z Madaury (plotínovská triáda). Pozdní Platón se však přikláněl k pýthagoreismu, na což explicitně navazuje novopýthagorejství, hlásající návrat až k Pýthagorovi. Jeho představiteli jsou především Moderatus z Gad (trojí Jedno – za jsoucnem, v říši idejí, a obě pronikající), a Númenios z Apameie stavějící Pýthagoru, Sókrata a Platóna naroveň (trojí božstvo – Dobro, démiurg, světová duše)
Novoplatonismus se v pojetí Plotína (3. st.) představuje jako interpretace platonismu, ve skutečnosti jde spíše o spojení Platóna a Aristotela – Plotínos jejich terminologií opisuje vlastní mystické zážitky. V dalších obdobích byl ale vnímán jako autentická filosofie Platóna a ještě v 19. století se mezi novoplatonismem a Platónem nerozlišovalo. Ovlivnil především Pseudo-Dionýsia Aeropagitu a Augustina Aurelia, a skrze ně Tomáše Akvinského.
Hlavní teze novoplatonismu spočívají v: počátkem a příčinou vší skutečnosti je Jedno; skutečnost je uspořádána hierarchicky, vyšší je příčinou nižšího; nemateriální a rozumem uchopitelná jsoucna stojí výše nežli materiální skutečnost; vyšší je jednotnější, mnohost je vlastností nižších stupňů; celek jsoucna je provázaný – tvoří teleologické univerzum. Pozdější novoplatonismus tvoří mnohovrstevnatý systém metafyziky, epistemologie, etiky, ale i literární teorie, fyziky, matematiky a dalších témat v jednom celku; nebyl jen filosofií, ale vzdělávacím systémem své doby.
V počáteční plotínovské rovině má čtyři úrovně: 1. Jedno (počátek a základ skutečnosti); 2. Duch (inteligibilní rovina skutečnosti, nejvyšší formy věcí – ideje); 3. Duše (spojovník mezi inteligibilní a smyslovou rovinou); 4. látka (rovina postrádající pozitivitu).
Novoplatónismus ve vztahu ke křesťanskému myšlení (Plótínos,
Proklos, Pseudo-Dionýsios Areopagítés)
Plotínos (3. století)
Plotínos studoval v Alexandrii u Ammónia Sakkáse, přednášel v Římě (244), kam za ním přichází r. 263 Porfyrios. Díky Porfyriově uspořádání se nám uchoval soubor jeho spisů v podobě Ennead (šest souborů po devíti úvahách). V jeho práci se zračí dvojí úhel pohledu na jednu skutečnost: metafyzický systém univerza zpodobněný v triádě Jedno – Duch – duše a látka, kterou spatřoval i v samotném člověku. V tom smyslu viděl ve všech věcech i lidech božský počátek, pročež se ke všemu světskému choval s trpělivostí a pozorností, tělesným opovrhoval a vyzýval k rozumovému životu. I z toho důvodu varoval před sebevraždou – duše by neodešla čistá a neměla by v duchovním světě stejné místo, jako před narozením.
Zároveň tvrdí, že lidská existence ve smyslovém světě není tou pravou existencí – jeho pravé já není ze smyslového světa. Oproštěním se od tělesného může toto pravé já nalézt už za života = k bohu či Jednu se člověk vztahuje v extázi, tj. mystickém stavu splynutí s Jednem. Duše se tak sjednotí s bohem a dostane se k prameni dobra, ocitne se v nejvyšší blaženosti. K tomu je však třeba se zbavit vědomí sebe sama.
V centru Plotínovy nauky stojí problém lidské existence. Nejde o doktrínu, ale o způsob života. Tak to bylo v pozdní antice běžné, také pýthagorejci tvořili filosofické komunity, v nichž se podle filosofických zásad žilo. Filosofie = nikoliv souhrn poznatků, nýbrž konverse, změna života. Učitel, vůdce komunity (ta žila pohromadě, konkrétně Plótínova komunita v domě jedné bohaté vdovy v Římě) nepřednášel, spíše byl duchovním vůdcem, mistrem pro své žáky. Kdo přišel do školy, musel se přizpůsobit jejímu životu. Filosofie v této době byla lékařkou lidského života.
Porfyrios - kritika křesťanství, žák Plotína
Plotínův žák Porfyrios především sepisoval komentáře k Platónovi, Aristotelovi a Plotínovi, čímž zahájil tradici komentářů. Ve spise Život Plotínův se snažil prokázat jednotu Platónova a Aristotelova učení; spisem Úvod k Aristotelovým Kategoriím pokládá otázku po reálné existenci obecnina a explicitně zakládá spor o univerzália. Vedle toho byl i odpůrcem křesťanství – jeho spis Proti křesťanům, ve kterém podrobil kritice bibli, byl r. 448 spálen kvůli množství reakcí křesťanských apologetů.
S koncem Athénské školy přichází i konec novoplatonismu. Jejím hlavním představitelem byl Proklos studující v Alexandrii a v Athénách. Navazoval na athénské učitele (Plútarchos Athénský a Syrianos), a napsal rozsáhlé komentáře k nejobtížnějším Platónovým dialogům (Alkibiadés I., Kratylos, Ústava, Tímaios, Parmenidés), které přerůstají v systematický výklad celé novoplatónské filosofie. Ve spise Základy theologie vyložil v 211 tezích velmi stručně celý systém novoplatonismu: učení o Jednom, rozumu, duši a přírodě. Také rozlišil dále Plotínovu trojici, přitom do své soustavy zařadil i bohy a daimony lidové víry, takže filosofii u něj nelze odlišit od náboženství. Vytvořil definitivní dogmatickou soustavu, a tudíž filosofie nadále měla pouze vykládat posvátnou tradici.
Pseudo-Dionýsios Areopagítés (6. století)
Autor blízký novoplatonismu, zejména Proklovi, pravděpodobně
se jednalo o syrského současníka Boëthia. Ústředním momentem jeho děl (O božských jménech, O mystické teologii, O nebeské
hierarchii, O církevní hierarchii) je úvaha po možnostech
poznání boha, což ukazuje, že principiálně je pozitivní poznání Boha nemožné,
kvůli čemuž se upřednostňuje negativní přístup. Nechává to prostor mystikům a
skeptikům ohledně poznávacích schopností člověka.
Inspiraci novoplatonismem prozrazují jednotlivé teze: bůh je
jedno a dobro; je příčina a počátek všech věcí, činí je jsoucími (sám stojí nad
jsoucností); svět vzniká z boha emanací; skutečnost je hierarchicky
členěna; bůh nemůže být počátkem zla, z čehož plyne, že zlo nepatří mezi
jsoucna, je od boha více vzdáleno než nejsoucno, jeho příčinou jsou náhodné
defekty, tj. nenaplněné působení božského dobra; zlo znamená oslabení dobra,
jeho nedostatek. Nadřazenost boha všemu pak vyvolává otázku po možnostech jeho
poznání.
Z toho vyvozuje dva druhy poznání: pozitivní a
negativní. Pozitivní teologie znamená přímé připsání určitých vlastností,
predikátů bohu. Takový postup vychází z empirie a predikátů, které lze
světu připsat (světlo, krása, láska, dobro); ty jsou následně očištěny od látky
a připsány bohu. Predikáty přírody jsou však pro boha neadekvátní, ježto je
mimo-přírodním bytím. V úvahu tedy přicházejí superlativy – nadkrásno, naddobro,
nadjsoucno, tj. překonání přírodních predikátů – avšak vyjadřují i určitou
negaci = negativní popis boha se zdá být přiměřenější.
Negativní teologie spočívá v predikování, které
vyjadřuje neuchopitelnost boha našimi poznávacími schopnostmi. Neuchopitelnost
plyne z jeho nadpřirozenosti a nepodobnosti smyslovému, stejně jako Jedno
není nijak podobné a uchopitelné v novoplatonismu. Jelikož predikáty spravedlivý
či jsoucí odvozujeme z věcí, kterým bůh teprve dal bytí, není možné, aby
on sám byl stejným způsobem. Pochopení nepoznatelnosti boha je vrchol našich
možností.
Mystická teologie pak neguje i samu negaci: Bůh přesahuje
každou lidskou výpověď, ať pozitivní nebo negativní. Boha může člověk poznat
jen tehdy, pokud poznání překoná rozum a danost – jen tak může dospět k
počátku, který všechno dané zakládá a sám přesahuje. Tento závěr negativní
(mystické) teologie má blízko k novoplatónské extázi.
Pseudo-Dionýsiovy spisy měly zásadní vliv na vývoj mystiky.
Boëthius v tradici řecké filosofie a v tradici křesťanského myšlení
Navzdory brzké smrti představuje Boëthius most mezi antickou
a středověkou filosofií, jeho překlady představovaly pro středověké myslitele
jednu z mála možností se s řeckou filosofií seznámit; jeho komentáře
nastiňují úvod k problému; jeho přístup ke zkoumání se stal jedním
z paradigmat středověkého myšlení; jeho učebnice svobodných umění se
používaly po celý středověk. Tzv. poslední Říman a první scholastik.
Pocházel
z patricijské rodiny, osiřel a staral se o senátor Symmarchus; uměl velmi
dobře řecky. Itálie byla v tu dobu pod vládou gótského kmene Ostrogótů
v čele s králem a později de facto západořímským císařem Theodorikem;
ten ponechal správu v rukou Římanů; pro Boëthia to znamenalo určitou
rozpolcenost v cílech: jednak dosáhl nejvyšších úřadů v civilní
službě, jednak byl prostředníkem mezi Theodorikem a Římany. Roku 510 dosáhl
úřadu konzula, posléze náčelníka veškeré státní služby, a přestože musel
sloužit gótům, snažil se všelijak pomáhat svým krajanům. Gótští dvořané proto
najali udavače, který jej nařkl z velezrady; zřejmě ne zcela neprávem,
jelikož Boëthius podporoval římskou národní stranu, která směřovala k likvidaci
ostrogótské nadvlády a připojení k byzantské říši.
Z filosofického hlediska byl jeho největší přínos právě
překladatelská činnost; středověcí myslitelé totiž až na výjimky řecky neuměli,
pročež hrozilo odtržení od řeckého myšlení. Jeho plán byl ambiciózní: přeložit
všechny Platónovy a Aristotelovy spisy. Naplnil jej však jen zčásti jednak
kvůli brzké smrti, jednak kvůli politické činnosti. Přesto i několik krátkých
spisů stačilo prvním významným středověkým myslitelům (až do 12. st.) k tomu,
aby začali rozvíjet specifický způsob filosofického zkoumání. K překladu Platóna
vůbec nedošlo, z Aristotela přeložil jen logické spisy a ty doplnil
komentářem ke Kategoriím, a dvěma
komentáři k O vyjadřování a
k Prvním analytikám. Neméně
významný byl překlad Porfyriova Úvodu
k Aristotelovým Kategoriím, jenž vyvolal debatu o univerzáliích.
Vedle toho byl však Boëthius i významným křesťanským
myslitelem: napsal pět spisů Opuscula
sacra, kde se snažil podat logické vysvětlení křesťanských dogmat. Řešení
věroučných nejasností skrze logiku předpokládá nezávislost víry a rozumu – jsou
to paralelní a kompatibilní cesty k poznání. Boëthius v O sedmi otázkách začíná obecnými
pravidly řízení filosofického výkladu (rozlišení uznávaných pravd a odborných
tvrzení, bytí a jsoucna, substance a akcidentu atd.).
Dále v traktátu O
trojici vysvětluje paradox jednoduchosti a tří osob Boha skrze odlišení
predikace na materiální a nemateriální úrovni: mnohost je spojena
s materiálním světem, bůh je pouze forma bez látky – jednoduchý; tři osoby
boha pak tvoří odlišný úhel pohledu (Večernice a Jitřenka jsou rovněž jedno,
ale mají více označení dle úhlu pohledu).
Traktát Proti Eutychovi a Nestoriovi se pak zabývá přirozeností Krista: byl
přece Boží syn, tj. měl božskou přirozenost, ale stal se kvůli naší spáse
člověkem a zemřel jako člověk, tedy mu musí náležet i lidská přirozenost.
Nemusel zemřít i jako Bůh? Zrodila Marie boha nebo člověka? V jeho době na
toto existovaly dvě protikladné odpovědi: Nestorius příliš zdůrazňoval dvě
postavy boha a dospěl k tvrzení, že Marie zrodila člověka, a nikoli boha,
což bylo proti ortodoxii bohorodičky; Eutychés naopak zdůrazňoval jednotu
Kristovy božské a lidské přirozenosti, které jsou spojeny tak, že se nemění
jejich vlastnosti (pak ale ostatní dvě božské postavy podstupují to samé, co
Kristus – mohou zemřít či trpět). Boëthius přispěl terminologickým vyjasněním
vztahu osoba – přirozenost na základě vztahu jednotlivé – obecné: jelikož se
jedná o rozdílné úrovně, dvě přirozenosti neimplikují dvě osoby a jedna osoba
jednu přirozenost, čímž problém pozbývá na ostrosti.
Těchto pět traktátů (zbývajícími dvěma jsou O katolické
víře a Zda se Otec, Syn a Duch svatý vypovídají o Bohu podle podstaty) mělo velký vliv zvláště od 12. st.
Podle některých soudobých kritiků tehdejší teologové znali více Boëthia než Bibli.
Filosofie utěšitelka
K zamyšlení ohledně Boëthiova vyznání vede skutečnost,
že v jeho nejvýznamnějším díle ke zmínce o křesťanství vůbec nedochází.
Tento spis napsal ve vězení, má formu rozhovoru se vznešenou ženou, která je
přichází utěšit. Bůh, jejž Boëthius spolu s Filosofií považují za nejvyšší
dobro a za řídící princip světa, je odhalován a vymezován (ve III. knize) spíše
ve filosofických termínech (jednoty, soběstačnosti, prozíravého řízení všeho
dění) než v duchu křesťanské dogmatiky. V prvních čtyřech knihách se Filosofie
snaží zoufalého Boëthia upomenout na filosofické zásady, jež vyznával jako
svobodný. Poukazuje na nestálost lidských osudů; na to, že skutečné dobro
nespočívá v poctách, slávě, bohatství, moci, nýbrž v ctnostném životě; na
řízení světa Prozřetelností a na vládu nejvyššího Dobra, které je totožné s
Jedním; na utrpení, které má být poučením Prozřetelnosti pro smrtelníky.
To jej vede k problému svobodné vůle: má člověk
svobodnou vůli, jestliže božská Prozřetelnost předvídá vše, co se stane? Na to
Boëthius odpovídá následovně: poznání závisí především na schopnosti
poznávajícího, nikoli na poznávaném (smysly podávají jiné poznání než rozum,
podobně Prozřetelnost nabízí jiné poznání než rozum); prozřetelnost neexistuje
v čase, čímž se vylučuje plynutí a tím i pojmy později a dříve – věčná
prozřetelnost vidí vše jako přítomné; člověk se rozhoduje a na tom základě
jedná, prozřetelnost to vidí, ale ne předem, ale jako součást celého jí přístupného
časového plynutí; proto si prozřetelnost lidské jednání nevynucuje, ale pouze
jej poznává (pasivně pozoruje).
Řecká filosofie na konci antiky (od 3. do 6. století našeho letopočtu) navazovala na předchozí tradici, zejména na Platóna ale i na Aristotela, zároveň se vyrovnávala s nově vznikajícím náboženství, křesťanství. Charakteristické pro všechny myslitele tohoto období je přesvědčení, že nemateriální je přednějším před materiální, a že materiální je vzniklé z nemateriálního (dobrého) a je mu podřízené. Oproti předchozí tradici je možné pozorovat vzestup dogmatismu.
Žádné komentáře:
Okomentovat