- historické
a filosofické příčiny obratu
- přehled
oblastí a problémů v myšlení sofistů a Sókrata
- srovnání
sofistických a Sókratových stanovisek – rétorika, etika, gnoseologie,
teorie společnosti
- PL: Zlomky
předsokratovských myslitelů, přel. K. Svoboda, Nakladatelství ČSAV, Praha
1962. (Kap. XII. 22 s.) a Platón, Obrana Sókrata (40
s.).
- SL: http://www.phil.muni.cz/fil/antika/ (témata 7-8) a tam uvedená literatura
Historické a filosofické příčiny obratu
- 5. století před naším letopočtem
- Sofisté a jejich obrat k člověku předpokládal rozvoj athénské demokracie, kdy občané potřebovali své zájmy chránit na lidovém shromáždění a před soudy.
- Sofisté pro tyto potřeby za úplatu vyučovali rétorice a argumentaci.
- "Ta nauka pak jest rozvážnost i v soukromých věcech, aby co nejlépe spravoval své hospodářství, i ve věcech obecních, aby byl co nejschopnější činem i slovem říditi obce."
- Platón, Prótagorás 318d-319a
- rozvoj athénské demokracie, zdánlivá relativita předchozí filosofie (žádná shoda, žádné pevné poznání), zkušenosti s různými právními a náboženskými systémy
Přehled oblastí a problémů v myšlení sofistů a Sókrata
- Sókratés (496 - 399 př. n. l.) - současník Zenóna z Eleje
- rozdíl mezi nomos a fysis
- uvědomění, že je možné poznat jen skutečnost jevenou
- relativita morálních norem - měřítkem je prospěšnost či škodlivost; nomos x fysis = konvence x přirozenost; Antifón: skutečnou škodou je jít proti přirozenosti; identita potřeb (fysis) vede k všeobecné rovnosti.
Srovnání sofistických a Sókratových stanovisek – rétorika, etika, gnoseologie, teorie společnosti
- Prótagorás - relativismus: "Člověk je mírou věcí, jsoucích že jsou, nejsoucích, že nejsou."
- 5. Thúkydidés: fysis může ospravedlnit i právo silnějšího – nomos jako základ společenské smlouvy; Prótagorás: společnost lze založit i na fysis = sociální a mravní vloha jako součást fysis.
- 6. Sókratés ideální, triviální a parodie; nejvěrohodnější – rané dialogy Platóna.
- 7. Sókratovský dialog = Sókratovská metoda: otřesení domnělým věděním; hledání skutečného vědění (definice pojmu) cestou otázek; maieutika.
- 8. Předpoklady sókratovské metody: rozumové schopnosti mohou dosáhnout skutečného vědění; nikdo nechce jednat proti svým zájmům, záměrně se mýlit; dobro je nejvyšší zájem všech. Etický intelektualismus – když někdo pozná dobro, nemůže jednat jinak než dobře, podle dobra.
- 9. Vědění o dobru = vědění v umění – v něčem se vyznat; znalost vede k dobrému dílu – ctnostnému životu / stabilní židli. Sociální role ctnosti/umění – prospívat druhým.
- 10. Umění se od mravního vědění liší předmětem vědění – umění ví o statku, mravní vědění ví o dobru, o tom, co je lepší a horší.
- Sókratés shodně se sofisty: Kritika náboženství: náboženství nemá určovat, co je dobré; naopak mravní dobro je kritériem vhodného náboženství.
- Sókrates: Svět lze poznat -> poznání a kladení otázek vede k ctnostnému životu -> dobro je absolutní hotnota -> lidé činí nedobré věci pouze z důvodu neznalosti
První čtyři věty
Obrat od přírodní filosofie a ontologie k problémům člověka a společnosti tedy k etice a politické filosofii a rétorice jako nástroji. Obrat k člověku je částečně způsoben rozvojem demokracie v Řecku a vede k rozlišení fysis a nomos. Sofisté se kromě Sókrata vyznačují relativismem. Se Sókratem sofisty spojuje kritika náboženství.
Obrat od přírodní filosofie a ontologie k problémům člověka a společnosti tedy k etice a politické filosofii a rétorice jako nástroji. Obrat k člověku je částečně způsoben rozvojem demokracie v Řecku a vede k rozlišení fysis a nomos. Sofisté se kromě Sókrata vyznačují relativismem. Se Sókratem sofisty spojuje kritika náboženství.
Žádné komentáře:
Okomentovat